<ایست آمریکا به عربستان؛ کارتر: هرگز با روس‌ها درباره سوریه درگیر نخواهیم شد.
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1056
نویسنده : کامران وزیری

وی درباره موانع پیش روی آن(دخالت نظامی در سوریه) گفت : نیروهای زمینی به حمایت هوایی نیاز دارند، یعنی ما(سعودی‌ها) به جنگنده‌های عموسام(آمریکا) نیاز داریم، در حالی که آنها هرگز به چنین اقدامی دست نخواهند زد(هرگز اقدام به حمله هوایی به سوریه نخواهند کرد).

این منبع افزود آنها(آمریکایی‌ها) پیام خود را به طور صریح از چند روز پیش تکرار کرده‌اند و به ما(سعودی‌ها) گفته‌اند: آیا می‌خواهید که ما وارد جنگ با روسیه شویم؟

هنگامی که وزیران دفاع داخل سالن بزرگی که معمولا میزبان وزیران ناتو است، شدند، العسیری مطابق عادت خود برای این‌که نشان دهد همچنان آمادگی خود را حفظ کرده و این‌گونه القا کند که سعودی‌ها مصمم به انجام کار بزرگی هستند-که البته در عمل چنین حرف‌هایی را بر زبان راند- با این حال در سخنانش، تردید و ابهام وجود داشت که در نهایت همه چیز را به واشنگتن موکول کرد: ما آماده‌ایم، ولی به این شرط که آنها(آمریکایی‌ها) در جلوی ما حرکت کنند.

هنگامی که از العسیری سئوال شد که آیا همچنان به تعهدات خود با شور و اشتیاق اعلام می‌کند، پایبند است، با لحن به ظاهر جدی گفت : پادشاهی(آل سعود) نمی‌تواند موضعی را اعلام کند که قاطع، واضح و نهایی نباشد،‌در نتیجه اعلام پادشاهی مبنی بر حضور نیروهای زمینی، یک تصمیم برگشت ناپذیر است. وی البته اضافه کرد: ما سازوکار را اعلام کردیم، اینکه‌ در چارچوب ائتلاف بین المللی و با هماهنگی دوستانمان در  ائتلاف(ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش) باشد.

هنگامی که السفیر از وی درباره شرکت کنندگان در ائتلاف زمینی(ائتلاف  ادعایی آل سعود برای جنگ زمینی علیه سوریه) سئوال شد، وی پاسخ داد : این سئوال را باید از دولتی که فرماندهی ائتلاف را برعهده دارد،‌بپرسید، ایالات متحده مدیریت ائتلاف را برعهده دارد،‌ما فقط موضع پادشاهی عربستان سعودی را بیان می‌کنیم، و حامل پیام کشورهای شرکت کننده در ائتلاف نیستیم.

به نوشته السفیر، مقام سعودی به سئوالات مربوط به جزئیات طرح سعودی پاسخ نداد و فقط اعلام کرد که چگونگی و نوع نیروها به طراحان نظامی بستگی دارد که طی هفته‌های آینده نشست برگزار خواهند کرد.

با تکرار سئوالات، این مسئله آشکار و واضح شد که ریاض همه چیز را به زمین واشنگتن پرتاب کرده است،‌ یعنی همه کاره آمریکاست،‌نکته‌ای که در سخنان العسیری نمایان شد جایی که گفت پادشاهی برای انجام تمام ماموریت‌ها چه هوایی یا زمینی بر اساس چارچوب مذکور یعنی از طریق ائتلافی که ایالات متحده فرماندهی آن را برعهده دارد به شکل مستمر در سوریه، آمادگی دارد.

اما در مقابل، در اظهارات مقامات آمریکایی یک مسئله قطعی است و آن‌ این‌که آنها هیچ طرحی برای اعزام نیرو به منظور دخالت زمینی در سوریه ندارند به طوری که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا مجبور شد در پاسخ به اصرار خبرنگاران اینگونه با قاطعیت سخن بگوید که : اعزام نیروهای فراوان برای دخالت، هرگز شیوه استراتژیک ما نیست.

وی افزود مسئله مربوط به آموزش درباره توانمندی‌های داخلی(گروه‌های تروریستی در داخل سوریه) که از آمریکا و عربستان فرمان می‌برند) و تامین امنیت مناطق آزاد شده از داعش برمی‌گردد.

یک مسئول بلندپایه که در نشست ناتو(نشستی که محمد بن سلمان شاهزاده سعودی هم حضور داشت) حضور داشت به السفیر گفت: پیام‌های واشنگتن در داخل سالن در همین راستا(نه به دخالت نظامی زمینی در سوریه که عربستان بر آن اصرار  دارد) قرار دارد از سوی  دیگر این مسئول تصریح کرد واشنگتن تاکید کرده است که رهایی از داعش بدون تکیه بر مردم مناطقی که داعش اشغال کرده، امکان ندارد، بنابراین باید مردم این مناطق را حمایت کرد و آموزش داد تا مناطق را پس گرفته و امنیت آن را برقرار کنند.

از سوی دیگر این مسئول گفت همه آن چیزی که کارتر می‌گفت، این بود که نباید انتظار پیروزی سریع را داشت و قبل از آن نباید برای رسیدن به آن تلاش کرد.آمریکا طرح خود برای تشدید حمله به داعش را به همراه فهرستی از نیازهای اجرای آن را چه در زمینه نظامی یا مالی ارائه کرده است. دو هفته دیگر نشستی برگزار می‌شود که روسای ستادهای ارتش(ائتلاف آمریکا و متحدانش) به منظور پیگیری اجرای این طرح دور هم جمع خواهند شد، همچنین نشست‌های  دیگری در راستای تکمیل اقدامات برگزار خواهد شد.

با این حال، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که هدف نهایی این طرح، بازپس‌گیری موصل و الرقه است و این‌که کشورهای همپیمان از تهدیدهای داعش در امان باشند.

نکته قابل توجه این بود که واشنگتن بر افزایش درد و رنج همپیمانش،‌آنکارا اصرار داشت، با وجود هجمه ترکیه که همکاری آمریکا با کردهای سوری در شمال سوریه را محکوم کرده است، کارتر تاکید کرد از این گزینه عقب‌نشینی نمی‌کنیم، ما با نیروهایی در سوریه که قادر به شکست داعش باشند،‌همکاری می‌کنیم و آن را پیگیری خواهیم کرد.

حتی اگر واشنگتن بخواهد نیروهای ویژه‌ای برای آموزش گروه‌های معارض سوری در آینده مستقر کند همچنانکه اینگونه القا می‌شود، خطرات برخورد و تقابل با روسیه وجود دارد به طوری که السفیر هنگامی که از وزیر دفاع آمریکا درباره این خطرات در کنفرانس مطبوعاتی پرسید، اشتون کارتر تاکید کرد آمریکایی‌ها هرگز دست به چنین اقدامی بدون ارتباط با روس‌ها دست نخواهد کرد. وی گفت : ما یک کانال نظامی با روس‌ها داریم و از طریق آن تضمین می‌کنیم که هرگز هیچ تقابل و برخوردی میان فعالیت‌های نظامی ما رخ نخواهد دادف این کانال بین ما حرکت می‌کند.

سئوال دیگری که باید طرح کرد، این بود: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اعلام کرد لشکرکشی روسیه موازنه استراتژیک را در منطقه تغییر می‌‌دهد، آیا آمریکایی‌ها و همپیمانانشان هم به یک واکنش استراتژیک دست خواهند زد؟، کارتر در پاسخ به این سئوال السفیر تنها به بیان این جملات بسنده کرد: روس‌ها به جای جنگ با داعش، در جنگ داخلی که باید در سوریه پایان یابد، از طریق حمایت از نظام و شعله‌ور کردن جنگ داخلی مشارکت کرده‌اند. قبلا هم گفتم، این مسئله تغییر نکرده است، این اقدامات همگی به مثابه اشتباه استراتژیک روس‌هاست، ما قصد هماهنگی یا مشارکت در این امور را نداریم، ما به طرح خود برای شکست نظامی داعش مصمم هستیم و آن را انجام خواهیم داد، من مطمئن هستم که ما این کار را خواهیم کرد، روس‌ها در این زمینه به ما کمک نمی‌کنند، ولی ما در هر حال آن را انجام خواهیم داد.

کارتر در ادامه در ارتباط با تغییر استراتژیک گفت ما به تلاش علیه طرح روسیه در سوریه ادامه خواهیم داد، درباره جنگ داخلی سوریه، آنها در مسیر اشتباه حرکت می‌کنند و ما به تلاش‌های خود برای قرار دادن آن در مسیر درست ادامه می‌دهیم.

وزیر دفاع آمریکا افزود اولا روند انتقال سیاسی وجود خواهد داشت که در آینده دولتی برای ملت سوریه ایجاد کند که بشار اسد بخشی از آن نخواهد بود، بلکه چارچوب‌های دولت سوریه را حفظ خواهد کرد، ولی همچنین شامل مخالفان میانه‌رو هم خواهد شد،‌آن مخالفانی که روسیه مستقیما به آنها حمله می‌کند یا آنها را از طریق دامن زدن به افراط‌گرایی متلاشی می‌کند.

السفیر نوشت بر اساس تاکید آمریکایی‌ها، هیچ دخالت زمینی مطرح نیست و حتی آنچه به دخالت زمینی نزدیک است، رخ نخواهد داد. با این حال ریاض در عمل چه اقدامی انجام خواهد داد؟ العسیری در پاسخ گفته است ائتلاف اسلامی که ما تشکیل داده‌ایم، 35 کشور تمایل خود را برای پیوستن به آن اعلام کرده‌اند و ما برای ایجاد مرکز هماهنگی اقدام می‌کنیم، ائتلاف در مارس یا آوریل فعال خواهد بود.

السفیر تاکید کرد آمریکایی‌ها به بن سلمان گفته‌اند ما هرگز به دنبال وارد شدن به جنگ با روسیه نیستیم.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفته است ما هرگز وارد تقابل و درگیری با روس‌ها نخواهیم شد و با آنها هماهنگ خواهیم بود.


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: آمریکا , حامی منافع خود نه عربستان! ,



مطالب مرتبط با این پست
.
عربستان سطح روابط خود را با آمریکا محدود می‌کند
توصیه های سی‎ان‎ان به اوباما؛آمریکا واقع بین باشد/ گام های مثبت ایران را با اقدام متقابل پاسخ دهید
بشاراسد: شرایط موفقیت کنفرانس ژنو 2 !؟
برژینسکی: دوران سلطه آمریکا بر جهان به پایان رسیده است.
اموال بلوکه شده ایران در آمریکا چقدر است؟
تنش در روابط ترکیه و آمریکا؛تحویل هواپیماهای جاسوسی لغو شد/ترکیه به ایران نزدیک می شود
رویترز خبر داد:تشدید اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر ایران
بشار اسد در موضع قدرت است / ادامه حمایت اکثریت مردمی از نظام سوریه
سوریه را ایران اداره می کند نه اسد!!!
عکس/ گدای اسرائیلی
آلمان و فرانسه خواستار امضای توافقنامه «جاسوسی نه» با آمریکا شدند
توطئه سعودی - قطری برای کودتا علیه دولت عراق و ترور نوری المالکی
ایران گزارشگر ویژه حقوق بشر را به رسمیت نمی شناسد/ گزارش فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است
تلاش کاخ سفید به‌منظور متقاعد کردن سنا برای تعویق تحریم‌ها علیه ایران
اعتراض ۱۹کشور جهان به جاسوسی آمریکا
کباب ترکی در سوگ پدرش!/عکس
متحدان ما در خاورمیانه دیگر روی ما حساب نمی کنند
نصرالله: جبهه عربی و غربی در سوریه شکست خورد/درخواست از ایران برای ورود در پرونده امام موسی صدر
پوتین جای اوباما را در صدر فهرست پرنفوذترین افراد جهان گرفت
«کیسینجر» با «پوتین» دیدار کرد/اعطای نشان افتخاری به وزیر خارجه اسبق آمریکا+عکس
آیت الله نمر روز دوشنبه آینده اعدام می شود!
ارتش سوریه کنترل کامل «السفیره» را به دست گرفت
آمریکا چگونه مردم جهان را بیمار می‌کند؟/ با جنایت‌های میکروبی آمریکا آشنا شوید+ تصاویر
روسیا الیوم از کشته شدن فرمانده «ارتش آزاد» سوریه خبر داد
ترکمن‌های سوریه در معرض قتل عام توسط النصره هستند



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: